Freitag, 7. November 2008

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΠΑΡΑΜΥΘΑΣ.

Η μεγαλειωδης νικη του Ομπαμα την Τριτη 04.11.2008 επισκιασε την ειδηση του θανατου του 66χρονου συγγραφεα Michael Crichton. Ο Crichton απεβιωσε την ιδια μερα που εγιναν οι εκλογες στις Η.Π.Α. Επασχε απο την επαρατη νοσο. Η ειρωνια ειναι, οτι ειχε σπουδασει ιατρικη στο Χαρβαρντ και ηταν, συν τοις αλλοις, συμπαραγωγος της τηλεοπτικης σειρας "ER: Emergency" απο την οποια εγινε διασημος ο ηθοποιος, σκηνοθετης και παραγωγος George Clooney. O Crichton φερεται να διατηρουσε καλες σχεσεις με το Hollywood. Στις αρχες της καριερας του ως συγγραφεας, ειχε κανει επισης τον σκηνοθετη. Η πραγματικη αναγνωριση για αυτον ομως ηρθε, οταν ο Στηβεν Σπηλμπεργκ μετεφερε στην μεγαλη οθονη το μυθιστορημα του "Jourassic Park" - η μοναδικη ταινια, βασισμενη σε εργο του Crichton που ειχε τοσο μεγαλη επιτυχια.
O Crichton διεπρεψε στο ειδος της επιστημονικης φαντασιας, αντλωντας ομως περισσοτερο εμπνευση απο αντιστοιχα εργα του 19ου αιωνα, εμπλουτιζοντας την πλοκη με στοιχεια θριλερ και δεδομενα απο την μοντερνα τεχνολογια και επιστημη. Το "Jourassic Park" εχει ολιγον απο "Lost World" του A. C. Doyle, ολιγον απο "Journey to the center of the earth" του J. Verne και ολιγον απο "Pelucidar" του E. R. Burroughs απο την αναποδη ομως και προσαρμοσμενο στις αναγκες της συγχρονης εποχης. Η πλοκη του "Congo" θυμιζει καπως το θρυλικο "King Solomons Mines" του R. Haggard, με την χαμενη στην ζουγκλα πολη του Zinj να φερει καπως προς το Οπαρ που αναζητουσε ο Ταρζαν - το πιο γνωστο δημιουργημα του E. R. Burroughs - η´ προς το Kosh απο τα εργα "She" και "Aiesha" του H. Haggard. To "Time Line" εχει εμφανεις επιρροες απο την "Time Machine" του H. G. Wells, ενω στον "The 13th Warrior" αποτιει φορο τιμης στο ειδος της ηρωικης φαντασιας και στον δημιουργο του R. Howard.
Οι πρωταγωνιστες των εργων του Crichton ειναι κυριως επιστημονες, στεγνοι ακαδημαικοι εργαστηριου, διεφθαρμενοι δημοσιοι υπαλληλοι, παμπλουτοι επιχειρηματιες και κυριως, ανωνυμες ιδιωτικες πολυεθνικες εταιρειες που χρηματοδοτουν πανεπιστημια για περιεργα πειραματα.
Σε γενικες γραμμες, ειτε διαβασει κανεις τα προαναφερομενα βιβλια, ειτε δει τις αντιστοιχες ταινιες, θα βρει πολλα κοινα στοιχεια μεταξυ των. Το κεντρο βαρους στο εργο του Crichton περιστρεφεται γυρω απο την ερωτηση, εαν ο συγχρονος ανθρωπος, με την υψηλη τεχνολογια, την επαγγελματικη εμπειρια και τις γνωσεις που εχει αποκτησει, μπορει να αντιμετωπισει αποτελεσματικα εξωγενεις δυναμεις, την φυση κτλ. και να επιβιωσει απο αυτην την αναμετρηση. Στο "Jourassic Park"λ.χ., ενα βραχυκυκλωμα καταστρεφει το κεντρικο συστημα. Τεχνικο προσωπικο, παλαιοντολογοι και φυλακες μενουν ετσι ανυμποροι, αναμεσα σε τυραννοσαυρους και ραπτορες να τους γυροφερνουν - προιστορικα ζωα κλωνοποιημενα απο απολιθωματα, προς τερψιν καποιου πολυεκατομμυριουχου που ηθελε να φτιαξει εναν ιδιοτυπο ζωολογικο κηπο. Στο "Congo" εμφανιζονται βιολογοι που ουτε σε πικνικ - κατα ιδιαν δηλωση - δεν εχουν παει, να αναγκαζονται να ακολουθησουν μια ομαδα σαφαρι μεσα στην κεντροαφρικανικη ζουγκλα. Μελη αυτης της ομαδας ειναι οπλισμενοι φρουροι, πρωην πρακτορες και υπαλληλοι ιδιωτικης εταιριας τηλεπικοινωνιων, που ψαχνουν να βρουν διαμαντια ως πρωτη υλη. Ολοι αυτοι εχουν να αντιμετωπισουν ανταρτες και διαφορες συμμοριες, διοτι εχει ξεσπασει εμφυλιος στην περιοχη που βρισκονται. Συν τοις αλλοις, πρεπει να τα βγαλουν περα και με μια ομαδα αγριων πιθηκων. Και εκει τα βρισκουν σκουρα, παρα τον πλουσιο εξοπλισμο τους. Και στο "Time Line" η ομαδα αρχαιολογων που μελεταει την μεσαιωνικη ιστορια της Ευρωπης αντιμετωπιζει δυσκολιες, οταν ταξιδευει με μια χρονομηχανη, κατασκευασμενη απο ιδιωτικη εταιρια, στην εποχη του εκατονταετους πολεμου (14ος αι.). Απο τα πρωτα κεφαλαια του εργου, η αρτια εκπαιδευμενη και ακρως εξοπλισμενη ομαδα κομμαντος που συνοδευει τους επιστημονες, σφαγιαζεται κανονικα απο μερικους Γαλλους ιπποτες. Στον "13th Warrior" - που αποτελει την προσωπικη ερμηνεια του συγγραφεα πανω στο επος του Μπεογουλφ - ακομα και οι Βικινγκς δυσκολευονται να νικησουν ενα τσουρμο καννιβαλους που βρισκονται πολιτιστικα στην Εποχη του Λιθου.
Στο κειμενο αυτο παρουσιαστηκαν τα πιο χαρακτηριστικα και πιο γνωστα εργα του συγγραφεα. Βοηθησε βεβαια και το γεγονος, οτι τα προαναφερομενα εργα εχουν μεταφερθει και στην μεγαλη οθονη - οχι παντα ομως με ιδιαιτερη εισπρακτικη επιτυχια.

O Crichton προσεθετε πινελιες απο τα δικα του βιωματα, ως ανθρωπος με ακαδημαικη μορφωση και γνωστης του αμερικανικου πανεπιστημιακου συστηματος, το οποιο επιβιωνει χαρη στις υποτροφιες και τις χορηγιες ιδιωτων. Σαφως και δεν ηταν και ο ιδιος αγιος. Εχει κατηγορηθει οτι δυσχαιρενε σκηνοθετες και παραγωγους που μετεφεραν τα μυθιστορηματα του σε ταινιες. Κατηγορηθηκε οτι σε διαλεξεις του ισχυριστηκε πως οι οικολογοι δημιουργησαν το φαινομενο του θερμοκηπιου για να αποκτησουν δυναμη πολιτικη, αλλα παρα ταυτα, η κατασταση δεν ειναι τοσο δραματικη. Αν ολα αυτα αληθευουν, αυτο δυστυχως δεν ειναι γνωστο. Το μονο που μπορει να ειπωθει εδω ως επιλογος ειναι, οτι ο Crichton ακολουθησε το μονοπατι που διανοιξαν συγγραφεις οπως ο J. Verne, ο H. Haggard, ο E. R. Burroughs, ο H. W. Wells. Η γραμμη του κοπηκε ομως. Αλλα και παλι, ποιος ξερει; Ισως βρεθει καποιος αλλος που θα συνεχισει να πορευεται στο μονοπατι αυτο.



Keine Kommentare: