Donnerstag, 17. März 2011

ΑΠΟ ΤΗΝ ΥΣΤΕΡΗ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ ΣΤΟΝ ΠΡΩΙΜΟ ΜΕΣΑΙΩΝΑ: Η ΕΥΡΑΣΙΑ c 300 - 1000 μ. Χ. ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΗΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΚΑΙ ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ.

Σε παλαιοτερο κειμενο του ιστολογιου ειχα αναφερθει στην εποχη μεταξυ της Υστερης Αρχαιοτητας και του Πρωιμου Μεσαιωνος στην Ευρωπη (www.notis-o-talas.blogspot.com/2008/10/dark-ages_27.html). Απο τοτε κυλησε πολυ νερο στ' αυλακι. Ανακαλυψα οτι αυτο ειναι ενα θεμα, το οποιο με ενδιαφερει αρκετα. Ως μαθητης, αλλα και ως φοιτητης, δεν ειχα ουτε την θεληση, ουτε την διαθεση να ασχοληθω με την συγκεκριμενη χρονικη περιοδο, η οποια αποκαλειται "Europaean Dark Ages" απο τους ειδικους (και "Völkerwanderung" κατα τους Γερμανους ειδημονες!). Εδω και λιγο καιρο, με ενδιαφερει και θα εξηγησω παρακατω γιατι.







Θεωρω οτι ειδικα στην Ελλαδα, θα ηταν πολυ ωφελιμο, εαν η συγκεκριμενη ιστορικη περιοδος διδασκοταν στα σχολεια. Εχοντας υποψιν μου, οτι στις τελευταιες τουλαχιστον ταξεις του Λυκειου διδασκονται επιλεγμενα θεματα ιστοριας, πιστευω οτι η συγκεκριμενη υλη μπορει καλλιστα να καλυψει κενα. Οχι μονο γνωστικου περιεχομενου.
Εδω και λιγα χρονια, η Ελλαδα βιωνει αυτα που εχουν βιωσει ευρωπαικες χωρες πριν απο αυτην. Δηλαδη μεταναστευτικα κυματα και παγκοσμιοποιηση. Περαν θεματων, οπως η διαχειρηση και διακυβερνηση κατα την ρωμαικη αυτοκρατορια, αλλα και τα ελληνιστικα βασιλεια, που νομιζω οτι εν μερει διδασκονται/ αποτελουν τμηματα διδακτικης υλης των ιστορικων θεματων, η ιστορια που ξεκιναει απο τα αιτια και τις αφορμες της κρισης του 3ου αιωνα μ. Χ. και περναει μεσα απο την ανοχη του χριστιανισμου ως κυριας θρησκειας της αυτοκρατοριας, τα αιτια και οι αφορμες της διασπασης της σε δυτικο και ανατολικο τμημα, η εκμεταλλευση του κενου εξουσιας απο γερμανικα φυλα και η ιδρυση βασιλειων στην ευρωπαικη ηπειρο, που καταληγει να δημιουργησει εναν νεο χαρτη της ηπειρου, θα αποβει θεμελιακη ως προς την κατανοηση βασικων δομων απο τους μαθητες, αλλα και τους ιδιους τους διδασκοντες. Πρωτα και κυρια, τα ιδια τα ελληνοπουλα θα καταλαβουν το πως λειτουργουν οι δομες αυτες. Οι μηχανισμοι εξουσιας. Και θα μπορεσουν να κανουν και παραλληλισμους της τοτε με την σημερινη κατασταση. Ετσι, θα γινουν και πιο ανεκτικα απεναντι στους αλλοδαπους/αλλοεθνεις συμμαθητες τους. Το ιδιο θα πρεπει να ισχυσει και για τα τμηματα Ιστοριας των ελληνικων Α.Ε.Ι. Εξυπακουεται, οτι καθοριστικο ρολο σε αυτα παιζει και το πως γινεται το μαθημα. Τι γνωριζει ο διδασκων.
Παρομοιες παρατηρησεις οφειλω να κανω και για την διδασκαλια της γλωσσας, ειδα της αρχαιας ελληνικης και λατινικης στα σχολεια και τα Α.Ε.Ι. Ανηκοντας σε μια γενια που κακοπαθε και κακομαθε τις αρχαιες γλωσσες, τασσομαι κατα της παπαγαλιας και νομιζω οτι πιο ωφελιμο θα ειναι ενα ανθολογιο κειμενων, ωστε ο μαθητης να γνωρισει διαφορους συγγραφεις. Εξυπακουεται και σε αυτην την περιπτωση, οτι ο διδασκων οφειλει να κραταει το ενδιαφερον των μαθητων σε εγρηγορση. Σχετικα με την επιλογη των κειμενων, θα ηταν προτιμοτερο να ξεκινουν τα παιδια με απλα, κατανοητα στη γλωσσα τους κειμενα. Δεν νομιζω οτι θα βγει τιποτε, εαν διδασκεις Πλατωνα η' Ομηρο σε 15χρονα. Τα κειμενα αυτα εχουν ιδιαιτερη ορολογια. Δεν περιμενω σε αυτες τις ηλικιες να γινουν τα παιδια φιλοσοφοι, αριστοι κτλ. Αν οι ιθυνοντες του Υπουργειου αυτο επιθυμουν, τοτε καλυτερα να βαλουν στην υλη κειμενα απο την "Κυρου Παιδεια" και τα "Ηθικα Νικομαχεια". Πιστευω οτι τα "Αργοναυτικα" του Απολλοδωρου και η "Κυρου Αναβασις" ειναι πιο ενδιαφεροντα, λογω πλοκης, για παιδια και εφηβους. Και γιατι οχι κειμενα απο τα πρωτα εξι βιβλια του Διοδωρου του Σικελιωτη, η' απο το εργο του Στραβωνος και του Παυσανια; Μ' αυτα θα αισθανθουν πιο ανετα και οι αλλοεθνεις μαθητες των ελληνικων σχολειων.
Δυστυχως, αν και θα επρεπε, Διοδωρος και Στραβων δεν προσφερονται ουτε ως μαθημα στα αντιστοιχα τμηματα ελληνικων, αλλα και ξενων Α.Ε.Ι. Και δεν ειναι μονο αυτοι! Σκεψου τι προτερηματα μπορει να προσφερει ενα σεμιναριο, στο οποιο γινεται συγκριτικη μελετη του πρωτου βιβλιου απο το εργο των Διον. Αλικαρνασεα, Διον Κασσιου, Τιτου Λιβιου, περι των απαρχων της Ρωμης...
Αναφερω απλως καποιες ιδεες εδω, που πιστευω οτι θα ωφελησουν περισσοτερο τις μελλοντικες γενιες μαθητων του ελληνικου σχολειου. Τις αποφασεις ομως τις παιρνουν αλλοι...










Keine Kommentare: